donderdag 14 juli 2016

Boek review: De test | Melissa

Het leek mij leuk om eens wat anders te doen, namelijk een boek review! Ik kocht dit boek eigenlijk vrij random. Hij leek mij wel oké, maar toen ik hem eenmaal had, heb ik het lezen ervan wezenloos uitgesteld. Uiteindelijk ben ik er toch aan gestart, en mocht je benieuwd zijn wat ik er van vond? Kijk dan snel verder!

De omschrijving van het boek:
De test is het eerste deel van een nieuwe serie waarop de fans van De hongerspelen en Inwijding al maanden wachten.

De jonge, ambitieuze Cia Vale is tot haar vreugde een van de uitverkorenen om deel te nemen aan de Test: een jaarlijks terugkerend evenement waarvoor alleen de allerbeste studenten uit de koloniën van het Verenigd Gemenebest geselecteerd worden. Zij die slagen voor De Test hebben de wereld aan hun voeten liggen en zullen klaargestoomd worden tot toekomstige leiders van hun land. Vol goede moed, maar met waarschuwingen van haar vader in haar achterhoofd, vertrekt Cia naar de hoofdstad, waar De Test zal plaatsvinden. Als blijkt dat de inhoud van de diverse beproevingen niet alleen geestelijk, maar ook fysiek het uiterste van de kandidaten vraagt, ontstaat er een onderlinge strijd tussen de deelnemers. Cia komt al snel tot de ontdekking dat ze op zich zelf aangewezen is, maar door haar intuïtie te volgen en haar intelligentie en durf te tonen komt ze steeds een testronde verder, terwijl haar medekandidaten stuk voor stuk het toneel moeten verlaten, levend of dood... Heeft Cia het in zich om ook de allerlaatste horde te nemen? Kan ze overleven in het speelveld van de vierde ronde: het verwoeste en vervuilde land dat ooit Amerika was en lukt het haar om op tijd de hoofdstad te bereiken? En kan ze de mensen die het dichtst bij haar staan wel écht vertrouwen, of is niets wat het lijkt?

De omschrijving hierboven geeft eigenlijk heel erg goed weer waar het boek over gaat. Aan het begin kwam ik er wat moeilijk door heen. Maar daarna kon ik boek amper wegleggen! Ik heb hem zo ontzettend snel uitgelezen. Ik vind alleen wel dat het heel erg op The Hunger Games lijkt. Dat is jammer. Ik mis wat originaliteit. Maar ondanks dat vond ik het boek heel leuk en fijn weg lezen.

Ik vind Cia een leuk personage. Maar toch had zij nog wel iets beter uitgewerkt mogen worden, als je het mij vraagt. Soms is het boek heel gedetailleerd en op andere momenten iets minder. Haar romance met Tomas vind ik leuk, maar ook dit had iets specifieker en specialer gemogen. Het verhaal is niet echt voorspelbaar maar haar omgang met Tomas helaas wel. Al zit er een aardige verassing in op het einde!

Oh en het boek eindigt echt met een ontzettende cliffhanger. Ik zat helemaal in het boek en het verhaal en toen zat ik ineens op de laatste pagina. Het tweede deel heb ik dan ook direct besteld!

Het boek bevat 362 pagina's + het eerste hoofdstuk van De Studie (deel 2).

Dit is mijn eerste boekreview: so be gentle! Ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben. Liefs, Melissa.