woensdag 20 augustus 2014

Film review: Dawn of the planet of the apes - Melissa

De bioscoop bezoek ik niet heel vaak. Maar van de week had ik ineens ontzettend zin om naar de bios te gaan. Een meisje van m'n werk had me verteld dat ''de apenfilm'' die nu draait ontzettend gaaf was. Ik nam een vriendin mee en let's go watch a movie. Hoe vond ik deze film? Klik op 'meer lezen' voor mijn mening. Maar let op: dit artikel kan spoilers bevatten.

Het verhaal gaat over Caeser. Een aap die is opgevoed door een mens. Caeser kan ook praten en is bijna net zo menselijk als ons. Een aantal jaar geleden is er een virus geweest, die bijna de hele mensheid heeft weggevaagd. Een groep overlevenden heeft de stroom nodig van een oude dam die bij het 'huis' van de apen ligt. Maar een hele hoop van de apen heeft jaren lang vast gezeten door mensen. Dus ze vertrouwen mensen niet. Al helemaal niet als een van de apen wordt neergeschoten door een mens.

Malcolm wilt het toch proberen. Hij wilt geen oorlog starten met de apen. Dus hij gaat terug naar het gebied van de apen met een klein groepje. Zelfs na de duidelijke waarschuwing van Caeser. Caeser laat ze werken bij de dam. In ruil voor hun wapens. Als ze aan het werk zijn, gebeurt er iets en helpen de apen de mensen. Maar dan ziet Caeser een wapen liggen. Dit wapen komt van de man die ook één van de apen had geschoten. Caeser wordt woest en wil dat ze gelijk vertrekken.

Toch gaat Malcolm samen met Ellie nogmaals naar Caeser's zijn thuis. Zijn vrouw is ziek en Ellie geeft haar medicijnen. Dit zorgt ervoor dat Caeser hun 1 extra dag geeft met hulp van de apen. Het lukt, de stad heeft weer stroom. Maar op dat moment gaat het pas echt mis. Koba schiet Caeser neer omdat Koba de mensen nog steeds niet vertrouwt. Alle apen moeten nu Koba volgen en doen ze dat niet omdat ze te trouw zijn aan wat Caeser gezegd heeft worden ze opgesloten.

Ellie, Malcolm en Alexander vinden Caeser en komen erachter dat hij zwaar gewond is maar met wat rust er misschien bovenop komt. Terwijl Koba alle apen al tegen de mensen laat vechten. Het is oorlog. Caeser brengt Ellie, Malcolm en Alexander naar zijn oude huis. Het huis waar die samen met zijn oude verzorger heeft gewoond. Malcolm gaat naar het ''oorlogsgebied'' om operatiespullen voor Caeser te halen. Daar ziet hij zijn zoon. Hij verteld hem dat Caeser niet dood is, zijn zoon gaat helpen. En laat de trouwe apen ontsnappen. Caeser is geopereerd en gaat vechten tegen Koba...

Ik vond de film persoonlijk best leuk, maar ik ben niet zo van veel gevechten in een film en ik vind dat de gevechten aan 't einde iets te lang duren. Dat is jammer maar het verhaal voor de rest vind ik erg mooi. Dat het niet uitmaakt wat je bent, overal zit goed en slecht in.

Ik vind het ook heel mooi hoe Caeser en Malcolm een band krijgen. Hoe Caeser zijn liefde voor mensen terugvind. Dit is al het tweede deel. Er is al een eerdere film over Caeser gemaakt. Misschien dat ik die ook nog wel wil zien.

Geen opmerkingen: